zondag 15 april 2012

Oude Zweedse Quilts

Al maak ik zelf geen quilts, mijn belangstelling gaat er wel naar uit. Mijn voorkeur gaat naar de klassieke quilts. Het boek Old Swedish Quilts stond al een hele tijd op mijn verlanglijst. Een aantal jaren geleden heb ik het kunnen bekijken, want ik mocht het lenen van Hanne, de zus van WILL (IN PARIS). Daar schreef ik op MIJN ANDERE BLOG over.


Vorig jaar heb ik het boek Old Swedish Quilts in Zweden kunnen kopen. Het boek is geschreven door Åsa Wettre.


Åsa organiseerde in 1989 voor het eerst een tentoonstelling van oude Zweedse quilts. Ze kwamen te voorschijn van zolders, uit musea, van vrienden en verzamelaars. Quilts die in de 18e,19e en begin 20e eeuw door vrouwen werden gemaakt uit noodzaak, om dienst te doen als warme deken. Ze werden gemaakt van oude kleding, niet zoals tegenwoordig de allermooiste stoffen bij elkaar worden gezocht, toch zijn het stuk voor stuk prachtige quilts.



 
Het bleef niet bij deze éne tentoonstelling. Er was veel belangstelling voor de quilts en er volgden nog vele tentoonstellingen. Het aantal quilts van de tentoonstelling groeide want Ase kocht exemplaren maar kreeg ze ook cadeau. In 1993 verscheen er een boek bij de tentoonstelling Gamla Svenska Lapptäcken (Oude Zweedse Quilts). In het boek zijn 100 foto's van quilts afgebeeld met de verhalen die erbij horen en veel oude foto's o.a. van de maaksters.




In 2009 werden een aantal oude Zweedse quilts tentoongesteld in St Marie aux Mines. Will bezocht de tentoonstelling en maakte foto's van de quilts, die ik hier nu mag plaatsen. Op haar blog kun je er nog meer zien, HIER en HIER.





Dank je wel Will!

19 opmerkingen:

  1. Zelf kan ik ze ook niet maken, maar ze zijn inderdaad vaak zó mooi! Hier zitten ook hele bijzondere exemplaren bij!

    Een fijne week Willy! Lieve groet, Ingrid

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wat een schitterende quilts laat je zien, ik heb er in zowel Noorwegen als Zweden enkele mogen bewonderen die in musea werden getoond, zoveel als jij nu laat zien, laat mij wel heel benieuwd zijn naar dit boek!
    Groetjes
    Lida

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Juist de puurheid en eenvoud maakt deze quilts zo aantrekkelijk!! Prachtig boek Willy, dank je wel dat je het aan ons laat zien!!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Prachtige quilts die zeer de moeite waard zijn.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Hej Willy,

    Ja, mooie quilts laat je zien. Ik ben op zoek geweest naar dat boek, maar kan niet ontdekken waar ik het kan kopen.
    Ik meen dat de vierde quilt van bovenaf, Kaffe Fassett ook geinspireerd heeft?
    De eerste heb ik ook wel eens in een modern jasje gezien ;-)
    Ze zijn stuk voor stuk prachtig en een ware bron van inspiratie voor iedereen (die quilt?)

    Lieve groet,
    Anita

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Asa en haar man waren er toen zelf ook In Ste Marie aux Mines, ik heb hen beiden gesproken. Ik moet er ook nog ergens foto's van hebben, De quilts waren prachtig! Dank voor dit logje. het boek is ook geweldig

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Genoten van de mooie quilts die je hebt laten zien!

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Prachtige quilts laat je ons zien, ben helemaal weg van nr. 8 en 9 !!! héél bijzonder stofgebruik en zulke mooi kleuren.
    Groetjes Meta

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Hallo Willy, Ik heb het zweedse quiltboek jaren geleden gekocht en ik kijk er nog graag in.Wat mij verbaasde was dat Zweden destijds zo arm was.Ik vind de quilts allemaal even mooi. Groeten Tony

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Ooit hoop ik er nog eens een te maken want,net als jou, kijk ik er graag naar.En ben ik er altijd van in de ban,al die stofjes die een mooi patroon vormen en ook nog eens een functie hebben(mmm....heerlijk warm op de bank)

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Die oude quilts zijn toch eigenlijk het mooiste.

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Het is zo'n mooi boek. Het werk is zo puur.

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Nu is mijn belangstelling gewekt! Het lijkt me een prachtig boek, ook interessant. Vooral ook omdat je schrijft: 'In het boek zijn 100 foto's van quilts afgebeeld met de verhalen die erbij horen en veel oude foto's o.a. van de maaksters.' Zoals je weet ben ik geïnteresseerd in de tijd van bijv. de grote volksverhuizing in Zweden, de armoede in die tijd en dus ook de noodzaak om van oude lappen warme dekens te maken. Ik ga ook maar eens uitkijken naar dit boek. Dank je wel!

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Wat ziet dit er prachtig uit, ooit als ik eens "tijd" over heb wil ik me hier aan gaan wagen,voor nu ben ik tevreden met hetgeen ik kan borduren.

    Groetjes Yvon.

    ps, mijn verlanglijstje wordt langer en langer!

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Zo waardevol dat al die foto's verzameld zijn in een boek. Vooral ook met de verhalen er bij. Voor jou ook een speciale herinnering!

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Wat een prachtige reportage over deze schitterende quilts!
    Heel veel geduld en heel veel uurtjes zitten daar in...tjonge.., en ook zo mooi om te lezen hoe ze tot stand kwamen!

    BeantwoordenVerwijderen